Uutisia

Tiesitkö, että hyväksi urheilijaksi kasvetaan urheilemalla ja liikkumalla paljon – joka päivä! Nuoren urheilijan tulisi liikkua ja harjoitella vähintään 20 tuntia viikossa. Minuutteja ja tunteja kertyy harjoituksista, peleistä ja kilpailuista, mutta ajallisesti suurin merkitys on arkiliikkumisella (mm. kävely, pyöräily) ja omatoimisella harjoittelulla. Kävellen, pyöräillen, scootaten tai rullaluistellen taittuvat kohtuullisen pituiset matkat kodin ja harrastuspaikan välillä.
Istumisen aiheuttamat haitat vähenevät helposti välttämällä istumista ja paikallaan oloa aina kun voi, kulkemalla paikasta toiseen seisten, kävellen tai pyöräillen ja pyrkimällä vaihtelemaan asentoja päivän mittaan. Aikuisten esimerkki on tärkeä, sillä istumisen haittoja pitäisi ehkäistä ennalta jo lapsuudessa. Näin todetaan 17. kesäkuuta julkaistuissa sosiaali- ja terveysministeriön kansallisissa suosituksissa istumisen haittojen vähentämiseen.
Pihat, puistot ja kesälaitumet kutsuvat leikkimään. Tässä kolme hauskaa kaikkialle ja kaikenikäisille sopivaa ideaa. Aloitetaanko Rokkihipalla, jossa saa rokata kun jää kiinni?
Valon ja Suomen Olympiakomitean johtajisto pääsee ensimmäisten joukossa kokeilemaan uutta Tapahtumat Tutuiksi (TaTu) -toimintamallia heinäkuussa Gymnaestradassa. Juontajapestit odottavat puheenjohtaja Risto Niemistä, pääsihteeri Teemu Japissonia ja Valon yhteiskuntasuhteista vastaavaa johtajaa Nelli Kuokkaa.
Halusimme miettiä, mitä mielenkiintoista uutta voisimme tarjota Liikkuva koulu -ohjelmassa jo mukana oleville kouluille. Kun esiin nousi idea yhteistyöstä seurojen kanssa, se tuntui heti kokeilemisen arvoiselta, kertoo lasten ja nuorten liikunnan aluekehittäjä Anne Kekäläinen Pohjois-Savon Liikunnasta ja Urheilusta.
Sanotaan se heti aluksi: Juha Sipilän hallitusohjelmassa on paljon sellaista, joka ei ilahduta allekirjoittanutta lainkaan. Sitkeän työn, laajojen verkostojen sekä sparraavan ja kannustavan yhteisön yhteisenä tuloksena ohjelmassa on kuitenkin muutama kohta, jotka saavat aikaan hyvän olon tunteen – työ ei ole mennyt hukkaan, hallitus haluaa lisätä liikettä kaikkien suomalaisten arkeen. Kiitän lämpimästi hallitusneuvottelijoita ja kaikkia muita asiaan vaikuttaneita siitä, että tekstistä löytyy liikunta- ja urheiluyhteisön keskeisiä tavoitteita.
RSS ATOM