Mobiili on Muuvit Liikuntaseikkailun yksi ehdoton uutuusherkku

8.4.2015

6.luokkien seikkailu Aasiaan toteutetaan netissä oppilaiden ja opettajien mobiililaitteiden avulla. Oppilaat voivat niin sovittaessa hyödyntää mobiilia myös päivittäisen liikkumismääränsä seuraamisessa. Mutta mitä ihan tavallista liikunnan ja oppimisen yhdistävää asiaa Riihikosken koulun opettaja huomasi tehneensä aiemmin liian vähän?

Luokanopettaja Marja Heiliö ilmoittautui luokkansa kanssa heti uudistuneen seikkailun ensimmäiseen lähtöön maaliskuussa. Millaisia ovat kolmeviikkoisen jakson kokemukset? 
– Paitsi että Aasian kartta on loistava, koko nettiaineisto palvelee 6.luokkien opetussuunnitelmassa olevaa maantiedon Aasia-jaksoa juuri sopivasti. Kaupunkien esittelysivut ovat opetuksen kannalta hyvin onnistuneet. Jokaisen kaupungin kohdalta löytyy 10 eri kuvakkeen alle ryhmiteltynä tiivistä tietoa maasta, kuten nähtävyydet, murre tai maan kieli, koulunkäynti, maan aika ja sää sekä historiaa. Selvästi myös oppilaat ovat niistä kiinnostuneita ja tutustuvat niihin mobiililaitteidensa avulla, kertoo Heiliö.

Tauottamalla tehoa opiskeluun

Välituntiliikuntaan Riihikosken koulussa panostetaan jatkuvasti oppilaita kuunnellen. 
– Oppilaita kannustetaan liikkumaan ja kehotetaan esittämään toiveita oppilaskunnan kautta tai suoraan opettajille, jos välitunneilta puuttuu jotain sellaista, mikä tekisi ne vielä mielekkäämmäksi. Toiveet ovat yleensä todella helppoja ja halpoja toteuttaa, toteaa Heiliö. Mutta erääseen helppoon ja halpaan juttuun hän tunnustaa itse tarttuneensa aiemmin liian harvoin. 
– Liikuntaseikkailusta poimittuja välipalaliikuntavinkkejä on käytetty todella paljon, joka päivä on poimittu ainakin yksi vinkki oppitunnin tauottajaksi! Täytyy myöntää, että vaikka itse olen aina suhtautunut liikuntaan myönteisesti, liian vähän on tullut tuolla tavoin liikunnan keinoja aikaisemmin käytettyä. Ja seikkailun aikana oli ihan parasta, että 19 oppilaan luokalle kertyi 10 minuutin tauosta 19 rastia! Nyt kun tauottamiseen on opittu, siirtymävaiheetkaan eivät aiheuta sähläystä, vaan tosi nopeasti hommat jatkuvat. On ollut tosi kiva huomata, että systemaattisesti jo etukäteen mietitty oppitunnin tauottaminen ei ainakaan vähennä tunnin tehokkuutta!

Liikunnallinen oppimisympäristö käytössä ympäri vuoden

Entä koukuttiko mobiiliseikkailu positiivisesti, kertyikö vähintään tunti koulupäivän aikaan ja toinen vapaa-ajalla? 
– Uskon, että suurimmalle osalle kertyi. Ensimmäiselle seikkailuviikolle osui aivan huikean hyvät kelit ja rasteja kerättiin ihan hirmuisia määriä. Oppilaat ihmettelivät, miksi ”virallisesti” sai merkitä vain 12 + 12 kymmenen minuutin rastia, kun niitä todellisuudessa kertyi paljon enemmän. Parhaani mukaan selitin, että kaikki ”ylimenevä” liikkuminenkin on hyvä asia, vaikka sillä ei ole merkitystä luokan etenemiseen. 
– Aivan selvästi vähän nihkeämminkin liikkumiseen suhtautuvat oppilaat innostuivat lautailemaan cruisereillaan muutaman kilometrin koulumatkoja ja tosi paljon oppilaat keräsivät rasteja myös iltaisin. Poikaporukat pelasivat muun muassa ´palloa purkissa´ ja samalla selvästi metsästivät rasteja.

Riihikosken koulussa seikkailemiselle ei loppua näy. Heiliö sanoo ”vähän vinkanneensa muille opettajille” sillä seurauksella, että kaikki muut luokat aloittelevat seikkailujaan lähiviikkoina. Erityisen kivaa uudistuneessa Muuvit Liikuntaseikkailussa Heiliön mielestä onkin juuri se, että seikkailun voi nyt aloittaa ympäri vuoden ja luokalle parhaiten sopivana kahden, kolmen viikon tai vaikkapa kuukauden jaksona. Tutustu opettajan oppaaseen ja tule mukaan!

 

Kuvassa oppilaat toteuttamassa Muuvit Liikuntaseikkailun aasialaista välipalavinkkiä.