Juoksukoulussa innostava aloitus

8.11.2011

Siikalatvan kunta järjestää ensimmäisen Hyvän olon juoksukoulun yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan Liikunta ry:n kanssa. Osallistumiskutsuun vastasi noin 30 kuntalaista.

Juoksukouluun osallistuvat eivät ole yksin tavoitellessaan kestävyyskuntonsa nousua. Heidän tukenaan on PopLista aikuisliikuntapäällikkö Kari Heljasvaara ja Siikalatvan kunnasta vapaa-aikasihteeri Sinikka Lehtosaari.

Juoksukouluun osallistumisesta kiinnostuneiden ensimmäinen tehtävä oli päättää, haluavatko he helpon, keskitason vai tavoitteellisen perusharjoitteluohjelman. Kari Heljasvaara oli suunnitellut valmiiksi viikolle seitsemän saakka jatkuvan, tiistaina yhteislenkillä alkaneen treeniohjelman. Ohjelmassa on kolme harjoitusta per viikko.

Heljasvaara neuvoi, ettei ohjelmaa tarvitse noudattaa orjallisesti, vaan harjoituspäivien paikkaa voi muuttaa, kunhan viikossa tulee riittävä määrä harjoitusminuutteja. Jos harrastaa aktiivisesti vaikkapa salibandyä, uintia, hiihtoa, pyöräilyä tai sauvakävelyä voi harjoituskerran kuitata normaali treenillaan. Mutta.

– Juoksijaksi tullaan , vain juoksemalla, Kari Heljasvaara tähdensi.

Juoksukoulussa kukin harjoittelee itsekseen, mutta mikään ei kiellä käymästä lenkillä kavereiden kanssa. Kerran kuukaudessa ryhmä kokoontuu yhteislenkille Rantsilaan. Kukin etenee omalla tasollaan niin, ettei pääasia ole pysyä tietyn porukan vauhdissa mukana, vaan kehittää omaa peruskuntoaan, liikunnan iloa tuntien.

– Jos ei ole pitkään aikaan juossut tai on yli 40-vuotias, voi käydä lääkärissä varmistamassa, salliiko terveys aktiivisen harjoittelun aloittamisen.

Juoksukoululaisten joukosta vain yksi käsi nousi, kun kysyttiin, onko kukaan osallistunut aikaisemmin juoksukouluun. Ohjeet on tehty niin, että mukaan voi lähteä, vaikka olisi tähän asti ollut sohvaperuna.

Kari Heljasvaara innosti kuulijoitaan toteamalla, että tässä koulussa jokainen voi päästä haluamaansa tavoitteeseen, kun harjoitteluohjelma rakennetaan jokaisen omien kykyjen mukaan. Hän suositteli asettamaan itselleen tavoitteen, miksi harjoittelee juoksemista. Jos lähdetään vain juoksemaan, ei se yleensä kanna pitkälle.

Porukalla sovittiin, että keväällä lähdetään Ouluun Tervahölkälle, jossa on mahdollisuus osallistua eri pituisille matkoille.

– Älkää yhtään nyt ajatelko, onnistuuko tämä, selviänkö, selviätte varmasti.

Luodakseen onnistumisuskoa hän kertoi viime vuonna juooksukouluun osallistuneesta ylipainoisesta, polvivaivoista kärsineestä ja verenpaine lääkkeitä popsineesta kaverista. Talven harjoittelu kantoi hedelmää niin, että kilot karisivat, polvivaivat helpottivat, kaveri juoksi keväällä kymmenen kilometriä eikä verenpainelääkitystä enää tarvita.

– Kaikki perustuu juoksukoulussa tehtyihin minuutteihin. Harjoitukset tehden kunto nousee, innosti Heljasvaara.

Ennen kuin porukka lähti ensimmäiselle yhteiselle lenkille, muistutti Heljasvaara, että harjoitusohjelman läpi vienti vie viikosta aikaa vain neljä tuntia, kun viikkoon tunteja mahtuu 168.

– Alku on vaikeaa ja lähteminen, mutta kuuden tai viimeistään kahdeksan viikon kuluttua alkaa juokseminen maistua, kannusti Kari Heljasvaara.

Sari Junnonaho

Lähde: www.siikkis.fi

Siikalatvan ensimmäiset Hyvän olon juoksukoululaiset kokoontuivat tiistaina 1.11. Rantsilassa. Kuva Sari Junnonaho