Taksimiehet testattavana Sampolan Pirssillä

6.6.2012

Pohjois-Pohjanmaan Liikunta ry ja Oulun aluetaksi toteuttivat huhtikuussa taksinkuljettajille suunnatun InBody-mittauksen kaupungin keskustan taksiasemalla. Tila soveltui hyvin testaamiseen, sillä Inbody-laitteisto ei vaadi suurta tilaa ja itse mittaaminen vie vain muutaman minuutin.

Inbody mittaa kehonkoostumuksen, eli lihasten määrän, rasvan määrän ja rasvaprosentin sekä lihastasapainon eri lihasryhmien osalta. Lisäksi mittaus osoittaa terveyden kannalta olennaisen viskeraalirasvan vatsaontelosta sisäelinten ympäriltä. Lopuksi testi antaa pistemäärän kehostasi, joka ei kerro fyysisestä kunnosta, vaan kehon kuntotasosta.

-Omasta kunnosta huolehtiminen ja työssä jaksaminen on erittäin tärkeää taksiautoilijalle, kertoilee Oulun Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Pekka Lång. -Vaikka taksikuljettajan työ ei ole fyysisesti raskasta, niin pitkän ajovuoron ja raskaan syömisen jälkeen on mukavampi jäädä sohvalle lepäämään kuin lähteä liikkumaan, naurahtaa Pekka.

Olisi tärkeää huolehtia hyvistä ruokailutottumuksista ja syödä useasti vähän kerrallaan sekä siihen sopivasti liikuntaa, jotta paino pysyisi kurissa ja kunto kohdillaan. Ongelmana tahtoo olla yli 35-vuotiailla keskivartalon lihavuus ja kehon rasvan suhteellinen osuus kehon painosta. Kun lihasmassa ja lihasvoima heikkenevät 50 ikävuoden jälkeen on suunta siitä vain alaspäin. Olisi tärkeää pitää huolta omasta kestävyyskunnosta tekemällä 2-3 kertaa viikossa aerobista (matalatehoista) liikuntaa sekä huolehtia lihaskunnosta 1-2 kertaa viikossa. Nämä suositukset löytyvät myös UKK-instituutin terveysliikunnan suosituksista.

Nonstop-tyyppinen testaus taksiasemalla tehtiin kuljettajille mahdollisimman helpoksi ja testituloksista annettiin henkilökohtainen palaute ja ohjeistus.  Testattaville annettiin myös perustietoa liikunnan ja ravinnon merkityksestä. Taksinkuljettajan ammatti on erittäin haastava painonhallinnan ja liikunnan osalta. Haasteita asettavat työajat ja epäsäännöllinen ruokailu.

Testissä käyneet olivat kiinnostuneita omasta kunnostaan.  Moni oli aloittanut säännöllisen liikunnan harrastamisen ja miettinyt ravintoasioita ja saanut oman painon hallintaan. Painonpudotusta oli myös muutamilla tullut ihan reippaasti. Kommentteja kysellessä ravinnosta ja liikunnasta tuli vastaukseksi usein, että isoja muutoksia ei ole tarvinnut tehdä. On jätetty turha napostelu pois ja huolehdittu oikeasta ruokailusta työvuoron aikana. Lisäksi ohjelmassa on ollut säännöllistä liikuntaa.

-Tämä onkin olennainen asia painonhallinnassa, toteaa aikuisliikunnan päällikkö Kari Heljasvaara Pohjois-Pohjanmaan liikunta ry:stä. Päivään pitää kuulua monipuolinen aamupala ja ruokailuja 3-4 tunnin välein, niin että kertoja tulee 4-6 kertaa vuorokaudessa. Kun syödään hyvä aamupala, niin aineenvaihdunta lähtee heti käyntiin ja kun polttoainetta lisätään sopivin välein, niin moottori pysyy koko ajan käynnissä.

Taksikuljettajille on tarjolla syksyllä uusi mittaustilaisuus, jossa voi vertailla kevään ja syksyn tuloksia, eli miten kesän grillauskausi on vaikuttanut painoon ja rasvan määrään.

Testattavana taksiautoilija Eero Tikkanen