Kuntoliikuntabuumi jatkuu

4.9.2013

Kuluneena kesänä erilaisissa kestävyysliikunnan tapahtumissa on tehty osallistujaennätyksiä. Monessa paikkaa on tullut jo rajat vastaan ja enempää osallistujia ei voida ottaa, jos tapahtumaa ei siirretä johonkin toiseen paikkaan.

On tullut muodikkaaksi osallistua johonkin juoksutapahtumaan kesän aikana työporukan tai ystäväporukan kanssa. Kevättalvi harjoitellaan kohti tavoitetta ja voidaan jakaa kokemuksia harjoittelusta kaverin kanssa pitkin kevättä. Käydään mahdollisesti kaverin kanssa yhdessä lenkillä tai tavataan muita kollegoja juoksukoulujen yhteislenkillä. Kehityksen suunta on siis hyvä, koska yhä useampi käy niissä ja näin ollen joutuu myös harjoittelemaan tavoitteellisesti pitemmän aikaa.

Tällä hetkellä henkilö, joka on ollut muutama vuosi sitten juoksukoulussa tai on harrastanut omatoimisesti juoksua ja käynyt useissa tapahtumissa, kaipaa tilalle jo jotain uutta haastetta.  Heille on tarjolla triathlontapahtumia ja erilaisia seikkailukisoja. Näissä osallistujamäärät kasvavat myös hurjaa vauhtia. Tämä on vain hyvä asia, koska näissä lajeissa pitää harjoitellakin monipuolisemmin. Kehon kokonaisvaltainen harjoittelu tuo lisää hyvinvointia, kun muistetaan tehdä harjoittelu oikein ja välillä myös jätetään aikaa lepoon, jossa kehitytään.

Toivon hartaasti kehityksen jatkuvan ja yhä useamman tulevan mukaan kestävyysliikunnan pariin. Ei tarvitse olla ihan huipputrimmattu kaveri, kun pystyy jo olemaan mukana triathlonissa ja seikkailukisoissa. Näillä lajeilla on myös toinenkin positiivinen vaikutus ja se on ravinto. Näissä lajeissa kuluu paljon energiaa ja elimistö oppii käyttämään kehon rasvoja oikein. Tämä vaikuttaa siihen, että henkilö joutuu oikeasti miettimään ravintotottumuksiaan, joka tulee muuttumaan harjoittelun aikana terveellisempään ja monipuolisempaan suuntaan.

Annetaan siis tämän nykyisen kehityksen jatkua niin kauan kuin mahdollista. Sinä joka nyt siellä kotisohvalla mietit aloittamista, älä mieti enää, vaan nouse ylös ja aloita jo tänään!

On helppo siirtää aloitusta ja paeta aina kiireiden taakse, mutta mitä kauemmin menee aloittamiseen, niin sitä vaikeammaksi aloittaminen tulee. Nyt katsomaan mitä tarjontaa olisi lähiseudun seuroilla, kunnilla sekä eri liikuntayrityksillä tarjolla ja ei kuin liikkumaan! 

Juoksutapahtumat Suomessa - helposti yhdeltä sivulta!

Kari Heljasvaara
Aikuisliikunta
Personal trainer/ravintovalmentaja
+358 40 720 7960
kari.heljasvaara@popli.fi

Kiiminki-Maraton 2013 juostaan tänä syksynä Jäälissä 21.9.
Patikoijia kesällä 2013 PoPLi:n Tervareitistö -vaelluksessa. Kuva Kari Heljasvaara