Vinkkejä liikkujalle - luentosarja

15.12.2014

2015 PoPLi järjestää Vinkkejä liikkujalle –luentosarjan, jonka painopistealueena on työyhteisöliikunnan kehittäminen ja asiantuntemus. Luentosarjassa pääsee kuulemaan alansa huippuasiantuntijoiden tietämystä. Sarja käynnistyy tammikuussa Timo Haikaraisen luennolla Kaikki kehonkoostumuksesta.

Luento: Kaikki kehonkoostumuksesta keskiviikkona 21.1.2015 klo 18.00-20.30

 

Rasvan ja lihasmassan suhde kehossa vaikuttaa suuresti moniin terveydellisiin tekijöihin. Lisääntynyt lihasmassa vaikuttaa mm. aineenvaihdunnan tasoon ja tehostaa kehon voimantuottoa. Rasvan väheneminen taas parantaa sydänterveyttä, sokeriaineenvaihduntaa sekä vähentää tuki- ja liikuntaelimistön kuormitusta. 

Kehonkoostumuksella on myös vaikutusta suorituskykyyn eri lajeissa. Rasvan ja lihasmassan suhde vaikuttaa suoraan urheilijalle tärkeään suhteelliseen voimantuottokykyyn. Lisäksi kehonkoostumuksen muokkaaminen on hyvin keskeinen motivaatiotekijä: lähes jokainen ohjattava tai valmennettava haluaa esimerkiksi kiinteytyä, niin terveys- ja kuntoliikkujat kuin kilpatasolle pyrkivät keholajien harrastajat.

PoPLin luentosarja Vinkkejä liikkujalle aloitetaan Timo Haikaraisen luennolla, josta saa tietoa kehonkoostumuksesta uusimpien tutkimustietojen ja satojen asiakkaiden kehonkoostumuksen muokkaamiskokemuksen tuomalla hiljaisella tiedolla. Koulutuksessa käsitellään muun muassa seuraavia asioita:

  • Kuinka nopeasti rasva voi palaa kehosta? Entä mikä on fysiologisesti järkevä vauhti?
  • Kuinka nopeasti lihasmassa voi kasvaa? Geneettisten tekijöiden, sukupuolen ja iän vaikutus kehittymiseen 
  • Millainen harjoittelu ja ruokavalio muokkaa kehoa erittäin tehokkaasti?
  • Voiko rasvaa polttaa samaan aikaan kun lihasmassa lisääntyy? Kuinka se tehdään? Millaisella ihmisellä se onnistuu? Milloin sitä kannattaa yrittää?
  • Entä jos tuloksia ei tule? Mitä tehdä ja mitä kannattaa tarkistaa?
  • Tarkastelussa kehonkoostumuksen muokkaukseen kiinteästi liittyvät ilmiöt: "säästöliekki" ja ”aineenvaihdunnallinen vaurio”, tasannevaiheet, urheiluravinteiden rooli.
  • Esittelyssä on myös lukuisia harjoitus- ja ruokavalio –case-esimerkkejä, joista saat suoraan hyödynnettävää tietoa omaan harjoitteluusi

Kenelle

Luento on toki avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille, eikä osallistuminen edellytä aiempaa koulutusta.

Luennon perustiedot

  • Ajankohta: keskiviikko 21.1.2015 klo 18.00 - 20.30
  • Paikka: Wegelius sali, ODL, Albertinkatu 18 A
  • Kouluttaja: Timo Haikarainen (LitM), liikuntabiologi, personal trainer, liikunta-alan kouluttaja
  • Hinta: 45 euroa
  • ennen tilaisuutta (klo 17-18) on mahdollisuus päästä kehonkoostumusmittaukseen (sis. hintaan)
  • luentoa tukevat kirjat: Kestävä muutos (hinta 32€) ja Hyvän kunnon ainekset (29€), on mahdollista tilata ilmoittautumisen yhteydessä 50% alennuksella

 

 

Lisätietoja: Ilkka Kurttila, aikuisliikuntapäällikkö, ilkka.kurttila(at).popli.fi, 
puh. 050 308 7711

Tapahtuman ajankohta: keskiviikko, 21.1.2015 klo 18.00-20.30

Paikka: Wegelius-sali, ODL, Albertinkatu 18 A

 

luennoitsija Timo Haikarainen
Kestävä muutos -kirja
Hyvän kunnon ainkset -kirja