Liikunnallista tekemistä korona-aikana!

1.4.2020

Hankikelit!
Tee-se-itse-seisomatyöpiste

Karanteenissa kotona eikä mitään tekemistä? Opettaja antoi liikuntatehtävän, muttet keksi mitä tehdä? Kuntosali kiinni eikä korvaavaa liikuntamuotoa ole löytynyt? Ei hätää, kokosimme puolestasi liikuntavinkit sisälle ja ulos sekä muutamia muita juttuja, joita kannattaa kokeilla!

 

Sisäliikunta:

  • Etäjumpat suoraan omaan olohuoneeseen! Etäjumppia tarjotaan tällä hetkellä todella paljon sekä livenä että tallenteina esim. youtubessa. Tarkista oman salisi tarjonta tai tsekkaa esimerkiksi Elixian onlinejumppa-aikataulut täältä: https://www.elixia.fi/campaign/train-live-with-elixia/
  • Netistä löytyy paljon erilaisia taukoliikuntatuokioita, joilla voit piristää (etä)työpäivääsi. Esimerkiksi täältä Selkäliiton sivuilta löytyy monipuolisia videoita ja ohjeita taukoliikunnan toteuttamiseen: https://selkakanava.fi/
  • Jumppaa yhdessä lapsesi tai puolisosi kanssa; parijumppa on hauskaa ajanvietettä ja kohottaa samalla lihaskuntoa!
  • Arkiliikunta on edelleen tehokasta! Mikäli työmatkapyöräily jää nyt korona-aikaan välistä, voit hoitaa arkiliikunnan esimerkiksi pesemällä ikkunat, luuttuamalla lattiat tai pesemällä saunan.
  • Temppuratoja voi tehdä oman mielikuvituksen rajaan asti! Hyppyjä, loikkia, tasapainoilua, tarkkuutta, kiikkumista, kiipeämistä, riippumista. Vain oma mielikuvitus on rajana. Toimii loistavasti myös ulkona!
  • Rappurallia kotona? Mikäli sinulta löytyy kodistasi portaat, voi porrastreenin tehdä kotonakin. Muista turvallisuus!
  • Pääsiäispupu suunnistus; piirrä kodistasi kartta (lapsi voi tehdä sen koulutehtävänä!) ja anna jonkun toisen piilottaa suklaamunia tai -pupuja ja merkitä ne karttaan; löytäjä saa syödä!
  • Lautapeleistä saa helposti liikunnallisia hieman sääntöjä muuttamalla, kokeile rohkeasti!

 

Ulkoliikunta / ulkoilu:

  • Hankihiihtokelit ovat vielä osassa maakuntaa parhaimmillaan. Pakkaa mukaan lämmintä juotavaa, hyvät retkieväät ja eiku menoksi!
  • Ruuhkaisimpiin luontokohteisiin ei suositella nyt mentävän, mutta mitähän hienoa löytyisi lähiluonnosta?
  • Geokätköily on helppoa ja mukavaa, tarvitset vain puhelimen ja siihen ladatun Geocaching-sovelluksen (ilmainen). Muistathan ottaa mukaan oman kynän mahdollista käynnin merkkaamista varten ja avata rasiat hanskat kädessä. Muista käsienpesu muutenkin aina ulkoilun jälkeen!
  • Miten olisi pieni (tai miksei suurikin) halkosavotta? Hyötyliikuntaa parhaimmillaan!
  • Mobo eli mobiilisuunnistusratoja löytyy maakunnan alueelta laajasti. Moboiluun tarvitset puhelimen ja siihen ladatun MOBO-sovelluksen (ilmainen). Mobo-ratoja löytyy mm. Oulun Hiirosesta, Huutilammelta, Linnanmaalta, Ruskotunturista sekä Virpiniemestä, Kempeleen Sarkkirannalta sekä Köykkyristä, Pudasjärven Jyrkkäkoskelta, Taivalkosken Taivalvaaralta, Kuusamon liikuntakeskukselta sekä Haapaveden Lumimaalta.
  • Monin paikoin luonnonjäät tarjoavat nyt mahdollisuuden luisteluun järvillä / merellä. Muista ottaa puhelin ja naskalit mukaan sekä välttää virtapaikkoja. Liiku aina varoen jäällä!
  • Pilkkiminen on kuulemma paras tapa nauttia kevätauringosta. Tästä voi olla montaa mieltä, mutta ainakin kannattaa kokeilla, aurinkoisella kelillä ja hyvillä eväillä. Muista myös naskalit ja varovaisuus jäällä liikkuessasi!
  • Tutummat lenkkeily, sauvakävely, pyöräily/talvipyöräily/hiihto ovat hyviä liikuntamuotoja myös näin koronan keskellä.

-      -         

Muuta mielen virkistämiseksi:

  • Netissä katsottavia keikkoja (suurin osa maksuttomia), löytyy myös lasten musiikkia! www.koronakonsertit.fi/tulevat-keikat
  • MLL:n etämuskarit toimivat ainakin joillakin paikkakunnilla, tarkista oman paikkakuntasi tilanne!
  • Erilaiset käsityöpajat, oletko kokeillut makrameesolmeilua, villasukkien kutomista tai virkkaamista? Ohjeita ja vinkkejä löydät mm. lankamaailman sivulta: https://www.lankamaailma.fi/Neuleohjeet/ekauppa/c7/
  • Pääsiäisaskartelut ovat vielä tuloillaan, keitä kananmunia ja maalaa kaikki niistä erilaisiksi! Ohjeita ja vinkkejä löytyy paljon.
  • Soita ystäville, isovanhemmille, sukulaisille ja kysele heidän kuulumisiaan! Voitte keksiä toisillenne liikuntahaasteita, joiden suoritusaika on viikko. Viikon päästä selviää kuka on suorittanut haasteen!
  • Rakenna oma seisomatyöpiste kotiin, mikäli teet etätöitä. Näin saat välillä nostettua pyllyn ylös penkistä myös työskennellessä.