SuomiMiehen liikuntavinkki: Kalastus - oikeaa hyötyliikuntaa!

27.6.2011

Kalastuksessa luonnosta nauttiminen, ajanvietto, ruuanhankinta sekä kootut selitykset kohtaavat.

Aina löytyy myös niitä onnekkaita, jotka saavat terveellisen, D-vitamiinia ja hyviä rasvahappoja sisältävän saaliinsa pannulle asti kokemuksensa ja sisukkaan yrittämisen ansiosta.

Soudussa voimanlähteenä jalkalihakset


Soutaminen on rentouttavaa ja virkistävää mökkipuuhailua, mutta siitä voi tehdä itselleen myös kunnon kesätreenin. Se on tehokasta terveysliikuntaa, jossa sydän- ja verenkiertoelimistö aktivoituu ja lihaksisto joutuu kokonaisvaltaisesti töihin.

Oikeaoppisessa soutuliikkeessä 60–70 % tarvittavasta voimasta lähtee jaloista, 20 % selästä ja 15 % käsistä, joten kevyempikin soutelu kesämökillä on monipuolista liikuntaa. Myös vatsalihakset joutuvat tehokkaassa soutuliikkeessä töihin. Lisätehoa harjoitteluun saa soutamalla vastavirtaan.

Soudussa ovat käytössä kaikki isot lihakset, joten hikoilumäärä on melkoinen. Onkin tärkeää muistaa juoda tarpeeksi, sillä vesillä käyvä tuulenvire kuivattaa hien ihon pinnasta, eikä menetettyä nestemäärää välttämättä huomaa.

Soutu on ekologinen ja luonnollinen liikuntamuoto, josta koko kroppa ja yläpääkin tykkää. Se on hyvää perusliikuntaa, jossa säännöllisellä harjoittelulla kunto kohoaa tehokkaasti. Tunnin soututreenissä 100-kiloinen SuomiMies kuluttaa n. 700 kilokaloria.

Rantakalastus kuluttaa kilokaloreita 220 tunnissa. Kalapaikoille kävely tai soutaminen lisäävät kalorinkulutusta ja luontoelämyksiä. Muista huolehtia kalastusluvat kuntoon!

Lisää SuomiMiehen liikuntavinkkejä

Muista myös SuomiMies Seikkailee -rekkakiertue Oulussa 7.9.2011

Teksti: KKI-ohjelma/Sari Kivimäki

 

 

Kuva KKI-ohjelma/Studio Juha Sorri