Lintulammen asukasyhdistys ry Liihy –hanke

17.5.2017

Oulun Höyhtyän kaupunginosan hyvinvointipiste Välkkeessä käynnistettiin maaliskuussa 2015 matalan kynnyksen yhden luukun Liihy-palvelukonsepti erityisesti pitkäaikaistyöttömille.

Oulun Höyhtyän kaupunginosan hyvinvointipiste Välkkeessä käynnistettiin maaliskuussa 2015 matalan kynnyksen yhden luukun Liihy-palvelukonsepti erityisesti pitkäaikaistyöttömille. Konsepti sisältää pitkäaikaistyöttömien terveystarkastukset, liikunnan ja ravinnon puheeksi ottamisen sekä työttömien ohjaamisen mm. kuntouttavaan työtoimintaan. Näiden toimien päätavoitteena on asiakkaan työ- ja toimintakyvyn palauttaminen. Yhdessä mietitään millä tavalla lähdetään liikkeelle ja mitkä ovat väli- ja päätavoitteet puolen vuoden palvelun aikana. Muutoksia voidaan suunnata ravinto- tai liikuntatottumuksiin pieni askel kerrallaan, jolloin saavutetaan pysyvämpiä tuloksia. Yhteistyötä liikunnan ja ravinnon puheeksi ottamisen mallissa tehdään Oulun kaupungin liikuntaneuvonnan, hyvinvointikeskuksen sekä pisteiden kanssa.

 

Asiakastarina

Vastaanotolle tuli nuori asiakas, joka oli sairastanut anoreksiaa ja bulimiaa, mutta oli jo toipumassa sairaudestaan käytyään vertaistukiryhmässä usean vuoden ajan ja ollut säännöllisesti terveydenhoitajan seurannassa. Tarve oli kuitenkin edelleen saada tukea elämäntapamuutoksessa ja painon hallinnassa. Keskustelun jälkeen rakensimme yhdessä liikuntasuunnitelman kuntosali- ja aerobiseen harjoitteluun. kertasimme vielä KKI:n Pysyvästi paino hallintaan- opas. Seuraavaksi teimme InBody-kehonkoostumusmittauksen, josta asiakas sai palautteen. Tämän jälkeen pidimme yhteyttä sähköpostitse sekä puhelimitse, jotta tiedettiin harjoittelun sujuvuus ja tarvitseeko asiakas lisätukea. 
3 kk:n jälkeen meillä oli tapaaminen, jossa harjoituspäiväkirjasta näimme harjoittelun sujuneen täsmällisesti. Kunto oli kohentunut ja ruokailutottumukset parantuneet entisestään.                                                                                         

Kesä oli alkamassa, joten teimme jatko-ohjelman harjoitteluun ja päätimme jatkaa yhteydenpitoa. Ensimmäinen yhteydenotto olikin iloinen, koska asiakas oli saanut kesätöitä ja opiskelupaikkakin oli varmistunut. Asiakas oli motivoitunut ja lupasi kesätyöstä huolimatta jatkaa harjoittelua ohjelman mukaisesti. Alkusyksystä teimme vielä InBody-kehonkoostumusmittauksen, josta palaute annettiin viimeisessä yhteistapaamisessa. Tulokset olivat hyvät, lisäksi suhde ruokaan ja liikuntaan ja niiden merkitykseen olivat kunnossa. Asiakas oli kokenut palvelun onnistuneeksi erityisesti siksi, että ohjaajalla oli aikaa kuunnella häntä. Lisäksi kokoaikainen tuki puhelimitse tai sähköpostitse oli asiakkaalle tärkeä, koska varsinkin alussa tuli eteen harjoitteluun liittyviä kysymyksiä, joissa tarvittiin valmennuksellista tukea.

 

Käytännön toiminta

 

Oulun kaupungin hyvinvointikeskus ja -pisteet tekevät palveluvaraukset Välkkeen liikuntaneuvontaan Perjantaisin pidettävään vastaanottoon. Vastaanotolla on reilusti aikaa käydä läpi asiakkaan tilanne ja pohtia mitkä olisivat hänelle tärkeitä tavoitteita elämäntapamuutoksessa. Yhdessä mietitään millä tavalla lähdetään liikkeelle ja asetetaan tavoitteet. Ohjaajan toiminta keskittyy maanantaista torstaihin yhteydenpitoon asiakkaisiin, heidän valmennukseensa ja kuntouttavan ryhmän aktivointiin. Kuntouttavan ryhmän ohjauksessa käytetään kokemusliikuntaa, jolla saadaan positiivisia ajatuksia liikunnasta ja opetellaan valmistamaan terveellisiä sekä monipuolisia aamupaloja yhteisissä aamuhetkissä.

Lisatietoja hankkeesta: heljasvaarakari@gmail.com